Choroba hemoroidalna – laserowe leczenie hemoroidów

Hemoroidy
to nieprzyjemna dolegliwość

Hemoroidy to temat tabu. Ludzie niechętnie mówią o tym problemie, a dolegliwości z nimi związane są nieprzyjemne. W większości przypadków zaczyna się od pieczenia i dyskomfortu, a samodzielne leczenie nie daje długotrwałego efektu. Gdy pojawiają się krwawienia, trzeba skonsultować się z lekarzem.
Dolegliwości z powodu hemoroidów nie są rzadkością.
Ponad połowa wszystkich mężczyzn i kobiet powyżej 50-go roku ma ten problem, a około 80% populacji przynajmniej raz w życiu cierpi z powodu bolesnych dolegliwości spowodowanych chorobą hemoroidalną. Zaledwie 30% chorych szuka pomocy u lekarza.

Co to są hemoroidy
i jakie są objawy choroby hemoroidalnej ?

Guzki krwawnicze to fizjologiczna struktura odbytu, występująca u wszystkich ludzi.
Są to trzy (czasem cztery) poduszkowate sploty naczyniowe, wypełnione umiarkowanie krwią. Hemoroidy znajdujące się pomiędzy mięśniem zwieraczem wewnętrznym, a kanałem odbytu mają za zadanie uszczelnić odbyt oraz zapewnić w sposób kontrolowany opróżnianie jelita z gazów i stolca.
Za czynniki sprzyjające powiększaniu się hemoroidów, a w konsekwencji rozwinięciu się choroby hemoroidalnej uważa się:

• dietę ubogoresztkową (czyli stosowanie diety zawierającej zbyt małą ilość nieprzetworzonych pokarmów roślinnych)
  • zły sposób wypróżniania się (zaparcia, częste biegunki)
  • ciążę
  • siedzący tryb życia
  • czynniki genetyczne

Wyróżniamy 4 stopnie choroby hemoroidalnej:

I stopień – guzki nie są widoczne na zewnątrz, ale pacjent może odczuwać pewien dyskomfort: swędzenie, częste parcie. Podczas wypróżniania może pojawić się niewielkie krwawienie.
II stopień – objawy podobne jak w pierwszym stopniu, ale mocniej nasilone. Guzki wypadają podczas parcia, ale jeszcze samoistnie się cofają. Znacznie bardziej dokuczliwe swędzenie i pieczenie.
III stopień – to silne krwawienia podczas wypróżniania, guzki już się same nie cofają i wymagają ręcznego odprowadzenia do kanału odbytu. Pojawia się: ból, uciążliwy świąd, uczucie częstego parcia na stolec i niepełnego wypróżnienia.
IV stopień – na tym etapie guzki utrzymują się na zewnątrz, nie można ich odprowadzić do środka kanału odbytu.

Do poważnych powikłań choroby hemoroidalnej należy zakrzepica i uwięźnięcie guzków krwawniczych. W tych przypadkach wymagana jest pilna wizyta u chirurga lub na SOR w szpitalu.

Chorobę hemoroidalną należy odróżnić od tzw. żylaków odbytu, które są nieprawidłowo poszerzonymi podskórnymi naczyniami żylnymi okolicy odbytu.

Laserowe leczenie hemoroidów – zabieg LHP ®

Zabieg LHP ® (Laser HemorrhoidoPlasty) polega na wprowadzeniu światłowodu do guzka krwawniczego i podanie energii światła lasera o długości fali 1470nm. Absorpcja światła lasera w tkance wokół światłowodu niszczy naczynia hemoroidalne i obkurcza tkanką łączną, co prowadzi do zmniejszenia objętości powiększonego hemoroida. Podczas zabiegu poduszki hemoroidalne kurczą się o ok. 30% i dalej sukcesywnie przez kolejne 6 tygodni. Zasadą zabiegu jest niezależne oddziaływanie na poszczególne kolumny hemoroidalne, bez wycinania tkanek. Celem zabiegu jest zrekonstruowanie naturalnej anatomii odbytu i obliteracja naczyń zasilających hemoroid, a w przypadku dużych hemoroidów redukcja ich wypadania.

Procedura laserowa LHP ® jest dedykowana leczeniu choroby hemoroidalnej 3-go i 4-go stopnia. Jest lepszym rozwiązaniem od konwencjonalnych zabiegów chirurgicznych, zarówno pod względem bólu po przeprowadzonej operacji, jak i czasu rekonwalescencji.

Zalety zabiegu LHP ®:

• bardzo szybki powrót do normalnej aktywności
  • zabieg w procedurze chirurgii jednego dnia
  • brak dolegliwości bólowych po wykonanym zabiegu
  • niskie ryzyko komplikacji
  • minimalne ryzyko uszkodzenia śluzówki i mięśni zwieraczy
  • najlepsze zachowanie funkcji trzymania stolca
  • możliwość powtórnego wykonania lub łączenia z innymi zabiegami

Wady zabiegu LHP ®:

• końcowy rezultat po zabiegu występuje po upływie ok. 6 tygodni

Przebieg zabiegu LHP ®

Światłowód lasera jest wkłuwany w poduszkę hemoroidalną.

Śródmiąższowo podawane są impulsy światła laserowego, a światłowód jest stopniowo wysuwany z hemoroidu.

Podawanie światła powoduje odcięcie hemoroidu od zasilania w krew.
Guzki hemoroidalne kurczą się.
Proces rekonstrukcji tkanki łącznej zabezpiecza przed wznową wypadania hemoroidów.

Laserowy zabieg leczenia hemoroidów